خاص هيئة علماء فلسطين
5/6/2024
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله والصلاة والسلام على سيدنا رسول الله وعلى آله وصحبه أجمعين، وبعد:
الأضحية من شعائر الإسلام التي أمرنا ربنا عز وجل بتعظيمها، والأصل فيها أن تكون في بلد المضحي لكن إذا كان هنالك بلد الناس فيه أحوج من أهل بلد المضحي كما هو الحال في غزة العزة فإن التضحية في غزة أو في غيرها بحيث يتم إيصال لحمها إلى أهل غزة مباح وهو أفضل وأعظم أجرا وهو قول جمهور الفقهاء، فنقل الأضحية من بلد المضحي إلى غزة أو نقل لحمها إلى غزة سواء أكان من بلد المضحي أو من غيره مجزئ ويجتمع فيه أجر الأضحية والجهاد بالمال في سبيل الله، قال فإن الحاجة إذا نزلت وجب تقديمها على من ليس بمحتاج فعن عبد الله بن عمر أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: “المسلم أخو المسلم لا يظلمه ولا يسلمه من كان في حاجة أخيه كان الله عز و جل في حاجته ومن فرج عن مسلم كربة فرج الله عز و جل عنه بها كربة من كرب يوم القيامة ومن ستر مسلما ستره الله يوم القيامة”.
وقد روي أن معاذ بن جبل رضي الله عنه كان ينقل الصدقة والزكاة من اليمن إلى المدينة لأن أهل المدينة أحوج منهم فعن طاووس، قال: قال معاذ بن جبل باليمن: ائتوني بخميس أو لبيس آخذه منكم مكان الصدقة، فإنه أهون عليكم وخير للمهاجرين بالمدينة”.
هذا والله أعلم
والحمد لله رب العالمين
لجنة الفتوى في هيئة علماء فلسطين
———-
Kurbanın Kesildiği Ülkeden Gazze’ye veya Gazze Halkına Gönderilmesi Hakkında Hüküm
Bismillahirrahmanirrahim
Hamd Alemlerin Rabbi olan Allah’a mahsustur. Salat ve selam Peygamber efendimiz’e ailesine ve ashabına olsun.
Kurban, Allah Azze ve Celle’nin yüceltmemizi emrettiği İslam’ın sembollerindendir. Aslında kurban kesilen yer, kurban sahibinin bulunduğu yerdir. Ancak, kurban sahibinin bulunduğu yerden daha fazla ihtiyaç duyulan bir yer varsa, bu durumda Gazze’de ya da başka bir yerde kesilerek etinin Gazze halkına ulaştırılması caizdir ve daha faziletli ve sevaplıdır. Bu, fakihlerin çoğunluğunun görüşüdür. Kurbanın, kesildiği yerden Gazze’ye ya da etinin Gazze’ye gönderilmesi, ister kurban sahibinin bulunduğu yerden ister başka bir yerden olsun, yeterli olup hem kurban sevabı hem de Allah yolunda mal ile cihat sevabı kazandırır. Çünkü ihtiyaç düştüğünde, ihtiyaç sahibi olmayanlardan önce ihtiyaç sahiplerine öncelik verilmesi gerekir. Abdullah bin Ömer’den rivayet edildiğine göre, Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurmuştur: “Müslüman, Müslümanın kardeşidir; ona zulmetmez ve onu terk etmez. Kim kardeşinin ihtiyacını karşılarsa, Allah da onun ihtiyacını karşılar. Kim bir Müslümanın sıkıntısını giderirse, Allah da kıyamet günü onun bir sıkıntısını giderir. Kim bir Müslümanı örterse, Allah da kıyamet günü onu örter.”
Muaz bin Cebel’in radıyallahu anh, Yemen’den zekat ve sadakayı Medine’ye taşıdığı rivayet edilmiştir, çünkü Medine halkı onlardan daha muhtaçtı.
Bu Allah’ın daha iyi bildiği bir husustur.
Filistin Alimler Birliği Fetva Komisyonu